lördag 23 januari 2010

Arlanda

På kortet står det skrivet ”Arlanda 1965”med bläck i den lilla vita kanten högst upp. Det är antagligen min mors handstil. I den vita kanten längst ner står det, fastän upp och ner, oct . 65 . Det är tydligen kortprintmaskinen som har lämnat detta meddelande. Färgerna har blåstick. Min far längst till vänster i mörk kostym och blårandig slips och med två paraplyer i högerhanden. Han blundar, antagligen för att ljuset är skarpt, och håller huvudet lyft och ryggen rak. Min mor har kappa och permanentat hår och hon har ytterligare en rock, kanske min fars, över armen. Hon har just vänt på huvudet så man ser henne i profil. Hon ser ut att säga något, kanske riktat till min storasyster som står närmast pappa. Hon har röd kappa och långstrumpor och hon håller mig i handen. Jag är tjugotvå månader gammal. Mitt hår är mycket ljusare än jag hade när jag blev äldre. Min bror står lite för sig själv och tittar ut ur bilden, åt höger. I bakgrunden står en träsoffa som det står Luftfartsverket på. Det här är dagen då vi flyttar till Förbundsrepubliken Tyskland, till Blumenstrasse i Bad Neuheim, känt för två saker; sina kurbad och för att Elvis Presley gjorde militärtjänst på den närbelägna NATO-basen.

Inga kommentarer: