fredag 10 maj 2013

Monkeys with typewriters (1)

Jag inbillar mig att det finns två slags författare. Den ena sorten betraktar skrivandet som ett slags magi. Man vill inte se eller låtsas om vad som finns under huven, inuti maskinen. Skrivandet är oreducerbart, närmast heligt. Den andra sorten är mekar-typen som älskar att studera kugghjulen, kraftöverföringen, den glänsande smörjoljan ... allt som håller motorn igång. 

Scarlett Thomas ("The end of Mr Y" och "Our tragic universe" m fl) är av den senare typen. Lärare i creative writing vid universitetet i Kent och aktuell med en annorlunda skrivarbok: "Monkeys with typewriters". Titeln anspelar förstås på det gamla tankeexperimentet att en apa som hamrar på ett tangentbord till slut, med tillräckligt med tid till sitt förfogande, kommer att skriva ner en Shakespeare-pjäs.

Det här är en bok som jag hade velat ha för tjugo år sedan när jag började skriva. Kanske har den en extra trovärdighet för att den till skillnad från många andra skrivarböcker är skriven av en både framgångsrik som skicklig författare?  Det delar den med Stephen Kings välkända "On writing".



Men Thomas går betydligt djupare och försöker konkretisera det där mer svårfångade: vad är en bra text på den enskilda meningens nivå? Här använder hon t ex ett slags ordbank där man får betala olika mycket för konkreta och abstrakta ord eller för slitna uttryck etc med hjälp av olika regler. Det är naturligtvis en pedagogisk idé och inte något som ska användas i det dagliga skrivandet men som kan hjälpa en att skilja på "bra" och "dålig" text. 

Jag tror att jag själv kommer att använda en hel del från den här boken och tänker också skriva och lägga ut texter om hennes idéer och metoder. 

Inga kommentarer: